Luentotapahtuma 5.4.2024 Luis Eduardo Luna – Animism: on the necessity of recovering an ancestral paradigm in a soulless world.

Taideteos: Pablo Amaringon ‘The Spirits or Mothers of the Plants’ hänen ja Luis Eduardo Lunan kirjasta Ayahuasca Visions.

Tapahtumatiedotteen englanninkielisen version löydät tästä.

Psykedeelisen sivistyksen liitto ry järjestää 5.4.2024 luentotilaisuuden, jonka pitää arvostettu antropologi Luis Eduardo Luna. Tämä ayahuasca-tutkimuksen pioneeri julkaisi ensimmäiset artikkelinsa aihepiiristä jo 80-luvulla. Näin Luna itse kuvailee luentonsa teemaa:

Mielen ulottuvuuksia on 1600-luvulta lähtien vähitellen supistettu ensin ihmiskehoihin, varsinkin ns. sivistyneiden ihmisten, ja sittemmin typistetty ainoastaan heidän "heränneisiin" aivoihinsa, vailla kosketusta uniaikaan. Kulttuurin ja luonnon jyrkkä erottelu on hyväksytty annettuna tosiasiana, kun taas maailman älykkyys – eläimet, kasvit, sienet, mikrobit ja ns. epäelolliset ilmiöt — on sivuutettu perinteisten yhteiskuntien taikauskona.

Tästä kutistuneesta katsomuksesta on seurannut maapallon ekosysteemien silmitöntä tuhoa, lukemattomien organismien sukupuuttoja ja ennen kaikkea erillisyyttä, yksinäisyyttä, merkityksettömyyttä ja solidaarisuuden puutetta ihmisissä kautta maailman.

Esittelen tällä luennolla kokemuksiani Amazonin sademetsän curanderojen sekä heidän käyttämiensä pyhien kasvilääkkeiden parissa. Viittaan myös evolutiivisen ekologian nykytutkimuksiin eläinten ja kasvien älykkyydestä.

Aikataulu:

17:00 Alku
18:00 Luento
19:00 Yleisökysymykset
20:00 Vapaamuotoista olemista
21:30 Loppu

Tapahtuma järjestetään Helsingissä perjantaina 5.4. Jos tahdot lisätietoa, voit liittyä postituslistallemme tai ehkä jopa jäseneksemme.

Luennoitsijasta:

Kolumbian Florenciassa vuonna 1947 syntynyt Luis Eduardo Luna suoritti kandidaatintutkinnon Universidad Complutense de Madrid -yliopistossa (1972), monitieteisen maisterintutkinnon Oslon yliopistossa (1980) sekä tohtorintutkinnon Tukholman yliopiston vertailevan uskonnontutkimuksen laitoksella (1989).

Hänelle myönnettiin John Simon Guggenheimin muistosäätiön stipendiaatti (1986), Kolumbian ja Perun Amazonin etnobotaniikan ja etnolääketieteen tutkimiseen. Hänellä on myös Doctor of Humane Letters -kunniatohtorin arvo St. Lawrencen yliopistolta Cantonissa, New Yorkissa (2002).

Luna toimi Harvardin yliopiston kasvitieteellisen museon tutkijana (1987) ja hänet äänestettiin lontoolaisen Linnaean Society -yhdistyksen kunniajäseneksi (1989). Hän työskenteli antropologian apulaisprofessorina (1994–1998) Santa Catarina Federal University -yliopistossa (UFSC) Florianópolisissa Brasiliassa. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2011 helsinkiläisen Hanken-kauppakorkeakoulun Nykykielten laitokselta.

Lukuisten tieteellisten artikkeleiden lisäksi Luna on julkaissut kolme tietoteosta: Vegetalismo: Shamanism among the Mestizo Population of the Peruvian Amazon (1986); Ayahuasca Visions: The Religious Iconography of a Peruvian Shaman (1991) yhdessä Pablo Amaringon kanssa; sekä Inner Paths to Outer Space: Journeys Through Psychedelics and Other Spiritual Technologies (2008) yhdessä Slawek Wojtowiczin, Rick Strassmanin ja Ede Frecskan kanssa. Luna on myös toimittanut Steven Whiten kanssa teoksen Ayahuasca Reader: Encounters with the Amazon’s Sacred Vine (2000, laajennettu painos 2016).

Tohtori Luis Eduardo Luna on luennoinut ympäri maailman alkuperäisväestöjen ja mestizo-shamanismiin liittyvistä aiheista, ja myös kuratoinut visionäärisen kuvataiteen näyttelyitä Euroopassa, Etelä-Amerikassa, USA:ssa ja Japanissa. Hän toimii johtajana Wasiwaska-tutkimuskeskuksessa (Research Center for the Study of Psychointegrator Plants, Visionary Art and Consciousness) Brasilian Florianópolisissa (www.wasiwaska.org). Kesäkuusta 2022 alkaen hän on myös ollut kunniatutkijana Exeterin yliopistossa Englannissa.

Psykedeelisen sivistyksen liitto