Psykedeelit ja luovuus kotimaisessa kuvataiteessa – taidekirja ja näyttely

Nyt kartoitetaan ennentutkimatonta maastoa: “Psykedeelit ja luovuus kotimaisessa kuvataiteessa” -kirja valottaa aihettaan 142 taideteoksen, 62 taiteilijan ja heidän tarinoidensa kautta. 300-sivuinen, kovakantinen ja nelivärinen taidekirja julkaistaan toukokuussa 2024 samannimisen taidenäyttelyn avajaisissa. Olemme käynnistäneet Mesenaatti-palveluun joukkorahoituskampanjan, jonka kautta kirjaa ja muita kannatustuotteita on mahdollista tilata. Ennakkotilaajana saat kirjan ensimmäisten joukossa ja alennettuun hintaan.

Matka Itseen: Psykedeelinen elokuvanäytös Malmitalolla 26.8.2023

Psykedeeleistä puhutaan nykyään valtavirtamedioissa Helsingin sanomia ja Netflixiä myöten, ja aihepiiristä on myös tehty roppakaupalla dokumenttielokuvia. Suomessa yksi psykedeelejä käsittelevän elokuvan pioneereista on taiteiljanimellä Prinssi tunnettu outsider-taiteilija Panu Palm, jonka kaksi Matka Itseen -otsikolla kulkevaa dokumenttia käsittelevät hänen ayahuasca-matkaansa Amazonilla ja Hollannissa toteutettua psykedeeliterapiaa.

From Shock to Awe – elokuvanäytös ja paneelikeskustelu 12.5.2023

Miten kaikkein syvimpiä haavojamme hoidetaan? Monen omakohtaiset kokemukset ovat viime aikoina saaneet vahvistusta tieteellisistä tutkimuksista: psykedeeleillä on potentiaalia auttaa traumaperäisen stressihäiriön ja masennuksen tyyppisten sairauksien parantamisessa ja yleisemmin elämän suunnan hahmottamisessa. Kiireettömällä poljennolla kulkeva dokumenttielokuva From Shock to Awe tarjoaa intiimin ja raa’an katsauksen sotatraumojen runtelemaan elämään, sotaveteraanien ja heidän läheistensä muutosmatkaan. Psykedeelisen sivistyksen liitto ry esittää elokuvan perjantaina 12. toukokuuta Kulttuurikeskus Caisassa Helsingissä.

5MEO: Are Some Doors Better Left Unopened? – elokuvanäytös ja keskustelu 25.3. Helsingissä

Miten valmistautua kokemukseen, jonka vaikutuksia ei voi ennakoida? Tähän kysymykseen sukelletaan 5MEO: Are Some Doors Better Left Unopened? -dokumenttielokuvassa (2020), jonka Psykedeelisen sivistyksen liitto ry esittää lauantaina 25. maaliskuuta Kulttuurikeskus Caisassa Helsingissä. Dokumenttia seuraa paneelikeskustelu. Elokuvassa on suomenkielinen tekstitys!

Psykedeelisen sivistyksen liitto
Solaris

Miksi epävarmuutta, muutoksen ja ymmärryksen karttumisen hitaudessa vetelehtimistä kannattaisi psykedeelien yhteiskunnallista roolia etsiessä vaalia tai jopa juhlia? Hankalan ja epäselvän äärellä uudessa julkaisussamme Alku Sirén. Tekstin nimi on Solaris, mutta miksi?

Kirja-arvio: Michelle Janikian – Your Psilocybin Mushroom Companion

”Olisinpa lukenut tämän kirjan ennen ensimmäistä sienimatkaani!” Vieraskirjoittajamme Vlajjhatta kuvailee Michelle Janikianin monipuolisen Your Psilocybin Mushroom Companion -kirjan herättämiä tuntoja.Teos tarjoaa monipuolisen katsauksen psilosybiinisienten perustietoihin, vaikutusmekanismeihin ja käyttömotiiveihin sekä turvallisemman ja tehokkaamman käytön perusteisiin. Käsittelyssä ovat niin tripsittaus, integraatio kuin mikroannostelukin.

Millaisena näet psykedeelien aseman tulevaisuudessa? Vastauksia joulukuun Psykedeelikysymykseen.

Vuoden 2022 viimeisessä Psykedeelikysymyksessä kartoitettiin näkemyksiänne psykedeelien tulevaisuudesta. Monipuolisissa vastauksissa käsiteltiin muun muassa psykedeelien lääkekäytön hyväksymistä ja niiden laillista saatavuutta, psykedeelejä koskevan tiedon monipuolistumista ja psykedeelikulttuurien moninaisuutta, yleisen suhtautumisen muutosta, avoimena ja uteliaana pysymisen tärkeyttä sekä psykedeelien valtavirtaistumisen merkitystä tietoisuutta ja ihmiselämää koskevalle ymmärrykselle.