Takaisin kaikkiin tapahtumiin

In relationship with the mushroom – Webinaari 3.12.2021

Psykedeeleihin viitataan nykyään usein lupaavina terapian, transformaation ja itsetuntemuksen työkaluina. Kun huomioidaan, että niistä on vuosikymmenten ajan puhuttu vain vaarallisina huumeina, joista on ehdottomasti pysyttävä kaukana, on tämä työkalunäkökulma avannut tilaa käsitellä psykedeelejä rakentavalla, huumesodan stigmoista vapaalla tavalla.

Kirjailija, puhuja ja podcastaaja James W. Jesso kuitenkin kyseenalaistaa tätä kehystystä: Kun puhutaan työkaluista, tavataan korostaa sitä, miten jotakin asiaa voitaisiin ihmisten toimesta hyödyntää. Erityisesti kun puhutaan psilosybiinisienten kaltaisista eloperäisistä psykedeeleistä, on syytä huomioida, ettei niiden elämä ja olemassaolo rajaudu siihen, millaisia käyttösovelluksia ihmiset niissä tunnistavat. Ne ovat eläviä organismeja, joiden maailmaa ymmärrämme vain rajallisesti. Jopa niiden vaikutukset meihin ovat edelleen suuressa määrin arvoituksellisia.

On vaikea sanoa, mitä psykedeelit oikeastaan ovat. Niille tuntuu olevan ominaista haastaa lokerointipyrkimyksiämme. Tuollaisten pyrkimysten taustalla on paljon hyvää, esimerkiksi halu tehdä yhteiskunnan valtavirrassa käydyissä keskusteluissa tilaa ajatukselle, että psykedeeleillä saattaisi olla meille jotain myönteistä tarjottavaa. Mutta kun psykedeeleihin kätkeytyvä mysteeri yritetään vangita siisteihin, ihmiskeskeisiin kategorioihin, saatetaan matkan varrella hukata jotain oleellista. Kun otamme luokituksemme liian tosissamme, heikkenee kykymme ajatella ja käsitellä psykedeelejä selkeästi.

Jesson ajatus on, että työkalunäkökulman sijaan sieniä ja niiden tuottamia kokemuksia kannattaa lähestyä sellaisella kielellä ja asenteella, joka painottaa kanssakäymistä ja vuorovaikutusta ja auttaa siten rakentamaan niihin kunnioittavampaa ja avoimempaa suhdetta. Sen sijaan, että keskittyisimme siihen, mitä haluamme niiltä, voimme ruokkia uteliaisuuttamme koskien sitä, mitä meidän on mahdollista oppia suhteessa niihin. Hyötyajattelun ja kontrollin sijaan voimme vaalia kuuntelua ja yhteyttä.

Jesson ajatuksista pääsee kuulemaan lisää 3.12. klo 18:00 järjestämässämme keskustelullisessa Zoom-webinaarisessiossa “In relationship with the mushroom”. Sessio sisältää Jamesin näkemyksiä kartoittavan esipuheen ja keskusteluosion, jossa webinaarin osallistujat voivat esittää hänelle kysymyksiään.

Tapahtumalipun hinta on 9 € tai 6 € – halvempi hinta on tarkoitettu opiskelijoille tai muuten vähätuloisille. PSL:n jäsenmaksun 2021 (alk. 20 €) maksaneille jäsenille webinaari on maksuton, ja heille lähetetään rekisteröitymislinkin sisältävä sähköposti. Lippuja ja jäsenyyksiä saa verkkokaupastamme.

James W. Jesso on kirjailija, puhuja ja podcastaaja, jolla on syvän kunnioittava suhde psykedeeleihin parantavina lääkkeinä. Motivaation työhönsä hän ammentaa omalta eheytymisen polultaan, joka on kulkenut masennuksen, päihteiden ongelmakäytön ja trauman lävitse. Hänen tavoitteenaan on tukea psykedeelien tuottamien oivallusten soveltamista tavoilla, jotka kohentavat sekä yksilön että koko yhteiskunnan elämänlaatua.

Jesso on kirjoittanut kaksi kirjaa, Decomposing the Shadow: Lessons From The Psilocybin Mushroom (2013) ja The True Light Of Darkness (2015). Niissä luonnostellussa näkökulmassa psilosybiinisienet hahmotetaan liittolaisiksi, jotka auttavat etenemään sisäisen jalostumisen ja psykospirituaalisen aikuiseksi kasvamisen matkalla.

Hän pyrkii antamaan panoksensa psykedeelikulttuurille Adventures Through The Mind -podcastinsa ja Youtube-kanavansa kautta. Nämä tarjoavat monenlaisten tieteen, taiteen ja kulttuurin eri alojen tekijöiden kanssa toteutettuja haastatteluja, joiden tavoitteena on kartoittaa sosiaalisten kehityskulkujen mahdollisuuksia ja psykedeelien mahdollista roolia niissä.