Takaisin kaikkiin tapahtumiin

Psychedelic morals are more complicated than you think – Webinaari 2.6.2022

Psykedeelien vaikutukset eivät synny tyhjiössä vaan monimutkaisissa kulttuurisissa ja sosiaalisissa puitteissa. Moraalisia, eettisiä ja kulttuurillisia tekijöitä, joilla saattaa olla merkittävä vaikutus psykedeelikokemuksia muovaaviin odotuksiin ja ideoihin, on alan tutkimuksessa huomioitu verrattain vähän. Maailmankuvien ja arvojen rooli ei rajaudu vain psykedeelien akuutteihin vaikutuksiin, sillä nämä yhdisteet voivat myös muuttaa käsityksiämme maailmasta, itsestä ja arvoista. Noihin muutoksiin liittyviin, kiehtoviin ja haastaviin filosofisiin ja moraalisiin kysymyksiin ei löydy vastauksia pelkkien kysely- tai aivokuvantamistutkimusten avulla.

Antropologi Nicolas Langlitz ja väitöskirjatutkija Juuso Kähönen astuvat näistä lähtökohdista dialogiin Psykedeelisen sivistyksen liiton 2.6. klo 18:00 järjestämässä, englanninkielisessä Zoom-webinaarissa. Puhujamme lähtevät purkamaan muun muassa kulttuurikontekstin roolia ja mystisiin kokemuksiin liittyviä episteemisiä ja maailmankuvallisia muutoksia. Millaisista syistä psykedeelikokemukset saattavat joskus hälventää egoa tai edesauttaa turhan syvää vajoamista salaliittoteorioiden kaninkoloon? Tarkastelussa ovat myös psykedeelikokemusten poliittiset ulottuvuudet, kaupallistaminen ja medikalisointi. Missä määrin hyvä idea on sitoa mystiset kokemukset lääketieteestä ammentavan bisnesmaailman kehyksiin ja palvelukseen?

Tapahtumalipun hinta on 9 € tai 6 € – halvempi hinta on tarkoitettu opiskelijoille tai muuten vähätuloisille. PSL:n jäsenmaksun 2022 (alk. 20 €) maksaneille jäsenille webinaari on maksuton, ja rekisteröitymislinkki lähetetään heille sähköpostitse. Lippuja ja jäsenyyksiä saa verkkokaupastamme.

Erikoistarjouksena tarjoamme maksuttoman sisäänpääsyn myös aihepiirin tutkimusta ja tiedotusta edistävän Psykedeelitutkimusyhdistys ry:n jäsenille, jotka saavat Psytyltä lähiaikoina asiaa koskevan sähköpostitiedotteen.

Puhujista:

Apulaisprofessori Nicolas Langlitz toimii New Yorkin New School for Social Researchin antropologian osaston johtajana. Tieteen antropologina hän tutkii käyttäytymistieteitä, etenkin neuropsykofarmakologiaa ja primatologiaa. Hän on kirjoittanut kolme kirjaa: Chimpanzee Culture Wars: Rethinking Human Nature alongside Japanese, European, and American Cultural Primatologists (Princeton University Press, 2020); Neuropsychedelia: The Revival of Hallucinogen Research since the Decade of the Brain (University of California Press, 2012); ja Die Zeit der Psychoanalyse: Lacan und das Problem der Sitzungsdauer (Suhrkamp, 2005). Hän on myös New Schoolin Psychedelic Humanities Labin perustaja.

Juuso Kähönen on Helsingin Yliopiston väitöskirjatutkija. Hänen väitöskirjansa kartoittaa psykedeelien ja meditaation kaltaisten tekniikoiden nostamia filosofisia ja normatiivisia kysymyksiä ja näiden merkityksiä, erityisesti niiden mahdollisesti tuottamia muutoksia itseydessä, arvoissa ja yhteyden kokemuksessa. Millaisia vaikutuksia näillä on itseyttä, itsetransendenssia ja kukoistavaa elämää koskeviin käsityksiimme? Vastaukset tällaisiin kysymyksiin saattavat vaikuttaa siihen, miten yhteiskuntana suhtaudumme muuntuneisiin tajunnantiloihin ja arvioimme niihin liittyviä tekniikoita, sekä kykyymme integroida niitä sivilisaatioomme viisailla tavoilla. Yliopistomaailman ulkopuolella Juuso harjoittaa mietiskelyä ja rakastaa dialogia ja improvisaatiota niin tanssin, sanojen kuin musiikinkin muodossa.