Takaisin kaikkiin tapahtumiin

Healing from Healing: Psychedelics and new age hyperindividualism – webinaari 26.9.2022

Psykedeelikokemus ei tapahdu tyhjiössä. Ymmärrys sisäisten ja ulkoisten puitteiden (set and setting) tärkeydestä on lisääntynyt, mutta syytä olisi kuitenkin kiinnittää huomiota myös vallitseviin puhetapoihin ja tarinoihin, jotka ohjaavat kokemusten suuntaa, tulkintaa ja integraatiota sekä merkityksen muodostumista. Psykedeelien medikalisaatio etenee kovalla vauhdilla, ja niitä ja muita “kasvilääkkeitä” tarjoavien tahojen puhe ja lähestymistavat ovat usein suorastaan hypermedikalisoituneita. Sellaisia ilmaisuja kuin “lääkkeet”, “parantaminen” ja “työskentely” käytetään huolettomasti ja niiden taustalla piileviä oletuksia kyseenalaistamatta.

Psykedeelisen sivistyksen liiton 26.9. klo 19:00 järjestämässä Zoom-webinaarissa käsitellään lääketieteelliseen antropologiaan ja kulttuuripsykiatriaan erikoistuneen Adam Aronovichin johdolla “parannuskulttuuria” ja tutkitaan niitä ideologioita, narratiiveja ja politiikkaa, jotka muovaavat ja kehystävät asian äärellä tehtävää “työtä” – usein alitajuisesti. Käsittelyssä ovat muun muassa new age -henkisyys, pop-psykologia, alkuperäiskansojen maailmankatsomusten karikatyyriversiot, joista puhutaan “esi-isien viisautena”, salaliittoja ja henkisyyttä yhteen nivovat kaninkolot (“conspirituality”), vieraantuminen sekä uusliberalismille ja myöhäisvaiheen kapitalismille ominainen ääri-individualismi.

Sessiossa pohditaan, miksi ymmärryksemme siitä, mitä on parantaminen tai parantuminen, kaipaa avartumista, ja tarkastellaan sitä, miten yksilöllinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja ympäristömme hyvinvointi liittyvät toisiinsa. Lisäksi keskustellaan siitä, miten alkuperäiskansojen maailmankuvista voisi olla mahdollista ammentaa innoitusta ilman niiden romantisointia tai idealisointia.

Tapahtumalipun hinta on 9 € tai 6 € – halvempi hinta on tarkoitettu opiskelijoille tai muuten vähätuloisille. PSL:n jäsenmaksun 2022 (alk. 20 €) maksaneille jäsenille webinaari on maksuton, ja rekisteröitymislinkki lähetetään heille sähköpostitse. Lippuja ja jäsenyyksiä saa verkkokaupastamme.

Adam on tohtorikoulutettavana Espanjan Universitat Rovira i Virgili -tutkimusyliopistossa, jossa hänen keskeisiä alueitaan ovat lääketieteellinen antropologia ja kulttuuripsykiatria. Hän toimii aktiivisesti Medical Anthropology Research Center (MARC-URV) -tutkimuskeskuksessa ja Chacruna Institute for Psychedelic Plant Medicines -instituutin Ayahuasca Community Committee -komiteassa. Adamilla on yli neljän vuoden kokemus tutkimus- ja kenttätyöstä Perun Amazonin alueella, jossa hän on myös vetänyt ayahuasca-aiheisia työpajoja, joissa teemaa on käsitelty shamanistisen ja medikaalisen turismin näkökulmista. Hän vetää myös Healing from Healing -projektia, joka kommentoi parannuskulttuuria kriittisellä, skeptisellä ja humoristisella otteella. Lisäksi Adam toimii terapia- ja integraatiotyön johtajana Meksikon Rē Precision Health -hyvinvointikeskuksessa. Hän tarjoaa yksityisesti myös ennakkovalmistelu- ja integraatiopalveluita ja auttaa auttaa asiakkaitaan uudelleenkehystämään “parannustyötä” tavalla, joka painottaa suhteiden ja uudistusten merkitystä sekä sekulaareja, humanistisia, maadoittuneita ja avoimia tulkinnallisia ja episteemisiä viitekehyksiä.