Takaisin kaikkiin tapahtumiin

Psykedeelirenesanssin jälkeen: Kieltolain tuolla puolen – Webinaari 7.5.2021

[Looking for English info? Click here.]

On aika syväluodata psykedeelien tulevaisuutta. Järjestämme perjantaina toukokuun 7. ensimmäisen webinaarimme, jossa luennoiva Jerónimo M.M. on kahdenkymmenen vuoden ajan perehtynyt ayahuascaa käyttäviin kulttuureihin, aihepiirin ympärille muodostuneen turismin ongelmiin sekä psykoaktiivisia kasveja hyödyntävien perinteiden ja lännen kulttuurien yhteensovittamiseen liittyviin haasteisiin.

Psykedeelit räjähtivät länsimaiseen tietoisuuteen viime vuosisadan puolivälissä. Eräs niihin liittyvä merkittävä haaste on, ettei kulttuurissamme tai lainsäädännössämme ole valmiita lokeroita psykedeeliavusteiselle henkisyydelle, saati sitten voimakkaasti psykoaktiivisille reseptilääkkeille, joiden käyttö edellyttää kanssaihmisten tukea.

Tuhoisaksi osoittautunut huumeiden kieltolaki horjuu. Kieltolain päättyminen ei kuitenkaan tule johtamaan kaikkien psykedeeleihin liittyvien ongelmien katoamiseen – todennäköisesti se tekee monia niistä aiempaa näkyvämmiksi. Rajoittavia lakeja syvempi ongelma onkin kulttuuri, joka ei osaa käsitellä psykedeelejä; jonka säännöistä ja perinteistä löytyy vain rajatusti apua psykedeelien sovittamiseksi maailmaamme. Medikalisaatio on avannut yhden mahdollisen väylän psykedeelien hyödyntämiseen, mutta se on parhaimmillaankin vain osaratkaisu.

Vastaamattomia kysymyksiä on paljon. Kieltolain tuolla puolen häämöttävää maailmaa kannattaa siksi visioida jo nyt. Psykedeeleihin toimivan suhteen muodostaneilta perinteiltä on paljon opittavaa. Lisäksi on tarpeen luoda aivan uudenlaisia polkuja.

7. toukokuuta 19:00 järjestettävä, Zoom-palvelun kautta toteutettava englanninkielinen webinaari sisältää luennon ja yleisökysymysosion. Tapahtuma on yhdistyksen jäsenille maksuton – olemme lähettäneet jäsenille ilmoittautumisohjeet sähköpostitse. Muille osallistumismaksu on 5 €. Lipun voi ostaa verkkokaupastamme

Jerónimo M.M. on ayahuasca-yhteisöaktivisti, itsenäinen tutkija, ICEERS-säätiön sosiaalisen innovaation koordinaattori ja Plantaforma-järjestön perustajajäsen. Viimeisten 20 vuoden aikana hän on matkustanut ympäri Etelä-Amerikkaa paikallisten ayahuasca-perinteiden laajaa kirjoa tutkien ja luennoinut kansainvälisesti ayahuasca-turismista ja alkuperäiskansojen tietoperinteiden omimisesta, ja on viimeisten 5 vuoden aikana keskittynyt erityisesti kysymykseen siitä, miten psykoaktiivisia kasveja hyödyntäviä rituaalikäytäntöjä voidaan integroida niiden alkuperämaiden ulkopuolelle.